fredag den 22. oktober 2010

Store farlige dræberhunde er også bare små kærlige hunde - indeni

Aviser skal sælges og penge tjenes. Derfor skrives om overfald af ældre på offentlig vej, bandekrig, dødsfald i forbindelse med ulykker og andet af samme skuffe. Resultatet bliver ofte, at der fremstilles et billede af virkeligheden, som statistisk ikke matcher de reelle forhold. Sådan er det også tit, når der skrives artikler om farlige hunde.

Jeg har en Rottweiler, Rikke på 6½ år,














og en blanding mellem Schæfer og Rottweiler, Cæsar på snart 4 år.














Særlig Rottweiler-racen er mediernes yndling, hvad angår artikler, hvor hunde ”går amok”. Og jeg har altså rundt regnet 80 kg hunde af den i medierne udråbte farlige slags. Det er simpelthen så anstrengende nogle gange – folk der demonstrativt går over på det andet fortov, eller dem der mener jeg ikke må lufte mine hunde, hvor andre lufter deres. For selvfølgelig er mine hunde ikke ganske ufarlige, men de har faktisk aldrig været til fare for nogen…heller ikke de gange, hvor vi ganske sagesløst er blevet angrebet af diverse ”kamp-pekingersere”









(læs: små hunde). Så vender de den anden kind til, eller som Cæsar præsterede den ene gang: afsendte en målrettet stråle urin lige i knolden på det bjæffende mini-monster.

Rikke og Cæsar er i virkeligheden også bare små hunde indeni. Når jeg tager hjemmefra stiller de sig troligt op i vinduet og hyler
– floklederen forlader dem - og det er da egentlig også dårlig stil, at jeg gør det. Men så længe Rigshospitalet har sådan nogle firkantede regler, der forbyder kæledyr, så kan de altså ikke komme med på arbejde men må blive hjemme, mens de bliver passet af ”mormor”.


Hjemme er jo helt naturligt deres revir, og derfor ville jeg tænke, andre hunde med fornuft skulle holde sig væk. Men så skete det en dag, at naboens dansk-svenske gårdhund, Villy, pludselig brød gennem hegnet og løb sejrrigt rundt i min have. Jeg blev helt forskrækket, da jeg hørte Rikke og Cæsar banke døren til haven op med et kæmpe brøl. Derefter lød der en vældig tumult, en spids bjæffen fra Villy og så var alt stille. Jeg løb så hurtigt, jeg kunne, ud i haven og fandt Rikke, Cæsar og Villy i leg. Dvs. Cæsar fik ikke lov at være med hele tiden, kun når Villy gav ham lov. Alderspræsidenten Villy på 8 kg havde åbenbart sat min 45 kg unghund på plads – fint nok. Siden hen har Villy været på besøg mange gange, og til tider er han mere hos os end hjemme hos sig selv.

Rikke og Cæsar elsker at lege og at drille hinanden, og de er i ordets egentlige forstand to vandhunde. Om sommeren skal jeg huske at stille badebassinet væk fra vasketøjet, for ellers bliver tøjet både vådt og beskidt igen. Desværre holder et badebassin ikke så længe hjemme hos os, for de ynder at grave i det…og så bliver bunden jo flænset fuldstændig og vandet løber ud. Jeg synes selv, det er et rigtig godt argument for, at jeg skal kigge efter et hus med svømmepøl, når nu jeg skal på husjagt .

Jeg træner med Rikke og Cæsar i Helsinge Rottweilerklub, så en smule disciplinering er altså indlagt…ikke mindst af mig. For hundene gør det jo egentlig fint, det er mig, der laver alle fejlene. Forhåbentlig bliver jeg bedre en dag, så Rikke og Cæsar kan være stolte af mig ;0) Så nej, jeg mener ikke, jeg har ikke to farligt hunde. Og når det så er sagt, så tror jeg indbrudstyve og hjemmerøvere skal holde sig væk – for jeg har en fornemmelse af, at der er grænser for Rikke og Cæsars tolerance.

Til generalforsamlingen i grundejerforeningen var der inviteret en politibetjent fra kredsen, som gennemgik hvordan man bedst forebygger indbrud. Da løsningerne med nabohjælp, tyverialarmer osv. var gennemgået, sluttede betjenten af med at sige ”men intet er så godt som at have en stor Rottweiler”. Og det kunne naboerne nikke samtykkende til, for til dato har Rikke og Cæsar både forhindret et tyveri af den ene nabos bil og indbrud i den anden nabos hus – så ja hunde der bare er små og kærlige indeni, kan også være store farlige dræber-hunde.



9 kommentarer:

  1. Jeg måtte lige prøve nogle af teknikkerne af:
    - at kopiere et word-dokument over i bloggen
    - at lægge et link "bag" et ord
    - at lægge billeder ind
    - at lægge filmklip ind
    Det lykkedes alt sammen. Men jeg synes godt nok, det var en kamp! Det var let nok at kopiere word-dokumentet over og at lægge linket ind, men at lægge billeder og filmklip ind, synes jeg var svært. Eller i hvert fald at få dem placeret, hvor jeg gerne vil have dem. Billederne endte alle sammen øverste oppe inden teksten og filmklippene nedert efter teksten. Så måtte jeg over i html-versionen og flytte "linkene" til det rigtige sted i teksten...og så rykkede teksten sig rundt. Nu er resultatet, som I ser. Der er stadig noget med opsætningen, som ikke er helt optimal, men det fungerer iøvrigt altsammen efter hensigten. Så endnu en gang må jeg erkende, at jeg ser et potentiale i mediet ;0)

    SvarSlet
  2. Kære Pia.

    Tillykke! Det er fantastisk flot indlæg. Og dig, der aldrig har været på facebook eller noget i den stil!

    Efter at have skrevet projekt sammen med dig, og udover at dele værelse med dig, når vi er på Søminen, så føler jeg jo lidt, jeg kender dine hunde - men det er en stor oplevelse at læse dit indlæg og se videoindslag og billeder.

    Kh Janne

    SvarSlet
  3. Kære Pia.
    Flot og interessant indlæg:-) Du ved, jeg er bange for hunde - ikke alle, men særligt schäferhunde - grunden er, at jeg blev bidt af en schäferhund, da jeg var barn.

    Nu sidder jeg her i Spanien og har tysk fjernsyn kørende i baggrunden - dansk TV kan man ikke se her. Det der vises er et talkshow, hvor det diskuteres, hvilke hunde der er kommet på "farlig-listen" i de forskellige kommuner (Länder) i Tyskland. Historien bliver fortalt, fordi, der netop har været et frygteligt uheld, hvor en hund har dræbt sin ejer. Ejeren skulle ind til sin hund, som var spærret inde i et bur.

    I studiet sidder der en (klog) hundeejer og fortæller, at der faktisk ikke findes nogle hunde der er født farlige - hvor farlige de er/ bliver afhænger af deres ejer og deres opdragelse af hunden.

    Det er da en interessant påstand.. mhm. Jeg er sikker på, at Du har total styr på Dine hunde:-)

    Kh Carolina

    SvarSlet
  4. Hej Pia
    Jamen for en skøn og tankevækkende blog. Jeg har jo også en muskelhund - 10 kg bomstærk, lynhurtig og voldsomt skræmmende dansk/svensk gårdhund (altså hvis man er en gråspurv forstås). Så jeg kender alt til blegsveden forbipasserende på fortovene.
    Og engang vil jeg også have lært at lave pæne links der åbner i nyt vindue ...
    Kh Susanne

    SvarSlet
  5. Tak for kommentarerne Janne, Carolina og Susanne...og for tålmodigheden :o) Min tanke med bloggen var som skrevet mest at få prøvet nogle teknikker af, og så er mine hunde, som I ved det emne, der falder mig mest umiddelbart... og som er mest læservenligt...for jeg kunne også have skrevet om mit arbejde som sygeplejerske, men det er jo ikke nær så hyggeligt at sidde og kigge på billeder af afrevne lemmer og den slags!?!
    Carolina, ja, jeg kender din frygt for hunde. Mht det indslag du refererer til, så er min overbevisning i samme retning. Som hovedregel tror jeg også, det er ejeren, der på den ene eller anden måde er det egentlige problem. Jeg synes dog, man hele tiden skal huske, at der er tale om dyr, der i en eller anden grad styres af deres instinkter. Mine hunde er fx ikke vant til børn i dagligdagen, så de får aldrig lov at være alene med børn, når der er nogen på besøg. Børn har en underlig adfærd: råber og skriger, løber forvildet rundt og leger og kravler. Børnene er måske heller ikke vant til hunde og gør ting ved hundene, som hundene ikke kan lide: tager legetøj fra hunden, aer hunden for tæt på øjnene og så videre. For at undgå at hundenes natur tager over, holder jeg mig altid i nærheden og agerer overdommer. Både børn og hunde skal overholde spillereglerne, så børnene får også lige et sæt regler, for hvordan man opfører sig, når der er hunde til stede. Og det forløber fint. Selv min guddatter og hendes lillesøster som ikke er vant til nogen former for dyr, fungerer godt sammen med hundene. Når de fortæller andre, at de har været på weekend sammen med hundene, har jeg fået at vide, forargelsen kan være stor: to små piger på besøg hos sådan nogle farlige hunde!! Når reglerne overholdes er det mest farlige vist at en af dem, bliver skubbet ud af dobbeltsengen, når der skal være plads til både børn og hunde ;0)
    Men...der er naturligvis undtagelser. Og hvis man har en hund, der generelt opfører sig aggressivt og er til fare for omgivelserne, så hjælper det jo ikke, at man lukker den ind i et bur - så bør man aflive den. Og det er i bund og grund min holdning om alle individer!

    SvarSlet
  6. Hej Pia.

    Flot indlæg og imponerende at du er kommet så langt med layout(det er jeg ikke).

    Jeg er meget bange for hunde. Som barn sprang en hund op af mig, hvilket resulterede i, at jeg hele min barndom ikke kom steder, hvor der var hund. Enten måtte de lukke hunden inde, eller også ville jeg ikke med. Den dag i dag kan jeg finde på at gå en omvej, hvis jeg oplever gøende hunde der nærmer sig og som jeg bliver bange for.

    Min fobi er dog blevet bedre. Jeg kan i dag godt være i stue med en 'god' hund, og jeg kan godt klappe naboens hund eller løbe en tur selvom jeg skulle komme til at møde en hund - men hvor er det ærgerligt at et tilfældigt uheldigt møde skal ødelægge ens forhold til dyret for resten af livet!

    SvarSlet
  7. Hej Pia - du skal have STOR ros for at haste dig ud i layoutet på den måde! Og tillykke med alt fra tekstombrydning til "gemte" links :-)

    Til dem, der har mod på mere, men ikke HTML, så kig på den nye udgave af den editor i bruger nu. En editor er navnet på det vindue, som I skriver i, når I skriver et indlæg.
    I kan læse mere om de udvidede funktioner på Bloggers site. Bl.a. bedre mulighed for at let at rykke rundt på billeder.

    God lørdag til alle :-)

    SvarSlet
  8. Nu må jeg lige teste det med de skjulte links i kommentarer - jeg tror ikke helt, jeg har fattet, hvordan man gør!?
    hvalp

    SvarSlet