mandag den 25. oktober 2010

Nekrolog: Tak for alt walkman

I en tid, hvor den ene nye medie hastigt afløser det næste, er det vel værd at stoppe op og skænke en melankolsk tanke til en mobil makker, der gav så meget, den gang Commodore 64 og floppy disks var det nye sort.

Den klassiske walkman er død, 31 år gammel.
Ifølge Politiken har Sony netop besluttet at stoppe produktionen af den populære kassettebånd-afspiller, der blev introduceret i Japan i 1979. MP3 og ipod´en har gjort den overflødig.

Kommer jeg til at savne walkman?
Næh, egentlig ikke - synes ofte, der gik båndsalat i det dér favoritbånd, som det havde taget evigheder at få sat godt sammen med de fede hits fra radioen. For ikke at tale om, at batterierne ofte gik hurtigt døde i en walkman, og jeg havde mere end svært nok ved at finde rytmen, når båndet kørte normalt rundt i walkman'en - helt galt gik det, når batteriet begyndte at gå fladt. Det har ikke været kønt.

Men hvor ville ungdommen have været fattigere uden min walkman. Med Bon Jovi's "Living on a prayer" eller Europe's guitarsoloer drønende i øregangen kunne verden bare komme an. Så gjorde det ikke så meget, at man havde godt med gelé i håret, hvide tennissokker uden på de forvaskede jeans og bøjle på tænderne.

Tak for alt walkman - det var sjovt, så længe det varede.

6 kommentarer:

  1. Tja, der kan man se. Troede sgu den var død for længst...

    SvarSlet
  2. Det er en katastrofe. For det er vel ikke bare et farvel til walkmanen, det er vel også en af de sidste søm i ligkisten til selve kassettebåndet. Det tror jeg kan blive en katastrofe for musikindustrien. Tænk bare på et ikon som Daniel Johnston. Han indspillede jo kun på kassettebånd i sine yngre dage, og hvis han skulle starte forfra, ville vi aldrig få hans musisk at høre, for han kan helt sikkert ikke finde ud af at indspille på en computer. Så den nye Daniel Johnston kommer vi måske til at gå glip af, hvis kassettebåndet dør. Og det er ikke kun et levn fra 70'erne og 80'erne. Nu var jeg jo til koncert i søndags med Ariel Pink, og han er en ung knøs på omkring de 30, som i mange år også kun har indspillet sine sange på kassettebånd. Han ville helt sikkert ikke være hvor han er i dag, hvis ikke det var for kassettebåndet. Så jeg græder en lille smule over nyheden.
    Bedste hilsner
    Søren Norre (der ikke kan huske hvornår han sidst havde et kassettebånd i hånden)

    SvarSlet
  3. Jeg husker stadig min orange walkman - den fungerede nu fantastisk! ... Og båndene som blev mixet til særlige lejligheder, har jeg stadig. Jeg husker tydeligt, hvornår jeg sidst havde et kassettebånd i hånden: sommeren 2009, hvor den Iveco Daily kassevogn, som skulle være min makker backstage på sommerens Grøn Koncert Tour, var udstyret med kassettebånd-afspiller. Det resulterede i mange kommentarer, når forskellige folk fik tændt for "bil-radioen" og diverese fortidige hits blæste ud af højttalerne - "meget underligt musiksmag at have som bagscenechef på Grøn Koncert" ;0)
    Ja, ja...måske jeg skulle tage skridtet og følge lidt med tiden...jeg har jo en gps med på tour, som kan rumme mere end rigelig med musik, så jeg ikke løber tør på sommerens mange lange køreture. MEN der er nu intet som kassettebånd...fx kan jeg have dem liggende frit fremme i bilen, uden risiko for at de bliver stjålet - det gælder altså ikke i-pods og gps´er!

    SvarSlet
  4. Hej Thomas
    Var lige på besøg...
    Tak for et underholdende indslag!
    Jeg selv er vist noget af en skamplet for min generation. Har aldrig gjort mig i hverken walkmen eller disc-players. Og har lige fået min første mp3-afspiller i 30 års gave.
    Nuvel ville såmand bare lige tilføje, at Sony dementerede historien dagen efter:
    »Vi har stoppet salget og produktionen af Walkman'en i Japan, fordi salget der er gået i stå, men i resten af Asien, i USA og i Europa fortsætter vi produktionen såvel som salget«, siger Yuki Bissig, nordisk produktchef i Sony.
    http://politiken.dk/tjek/digitalt/lyd/ECE1092629/sony-rygterne-om-walkmanens-doed-er-staerkt-overdrevne/

    Så I kan alle sove roligt igen ;-)

    Mange hilsner
    Berit

    SvarSlet
  5. Hej Berit

    Tak for besøget:) Den historie havde jeg totalt overset, men det ændrer nu ikke ved, at jeg offielt har sagt farvel til Walkman - jeg køber ikke en ny, nu hvor verden har fået Ipods:) Og som Søren skriver, så kan jeg heller ikke huske, hvornår jeg sidst havde et kassettebånd i hænderne.
    Håber du trives.

    Bedste hilsner
    Thomas

    SvarSlet
  6. Ja, tænk engang...
    Og så kan vi sikkert også snart skrive en nekrolog til den lille discman. Små bærbare musikapparater fås i dag stort set kun i form af diverse MP3-afspillere. En god "gammeldags" discman er næsten ikke til at opdrive mere. Hvis nogen skulle være interesseret, så kan de dog stadig anskaffes i en Philips-udgave i Elgiganten Megastore i Taastrup til den nette sum af 399,-.

    Mvh.
    Jesper

    SvarSlet